تعریف روانشناسی جنایی و قانونی به همراه تفاوت ها

Thursday، ۲۴ Farvardin ۱۴۰۲

روانشناسی جنایی

📌یاسین نداف. ارشد علوم تشریح.استاد دانشگاه

سریال های جنایی هر روز محبوب تر می شوند. CSI یک سریال آمریکایی بسیار محبوب در اوایل دهه 2000 بود. اکنون سریال های جنایی واقعی در سراسر کتابخانه نتفلیکس هستند. شاید نام رابرت هندی فریگارد، شیاد و شیاد سریال The Puppet Master را شنیده باشید. شاید شما درباره جفری دامر، قاتل زنجیره ای آمریکایی که 17 نفر را در طول 13 سال به قتل رساند، شنیده باشید. شاید فیلم هایی مثل جوکر یا سکوت بره ها بیشتر برای شما شناخته شده باشند. در هر صورت، وجه مشترک همه اینها این است که جنایت و روانشناسی را در کنار هم قرار می دهند. با این حال، خود فیلم ها و مخاطبان معمولاً از تفاوت بینروانشناسی جنایی، روانشناسی قانونی و جرم شناسی مطمئن نیستند. و آنها مقصر نیستند; تشخیص آنها آسان نیست.

روانشناسی جنایی چیست؟ روانشناسی جنایی مطالعه افکار و رفتار مجرمان است. به این سؤال پاسخ می دهد: چرا جنایتکاران کاری را که انجام می دهند انجام می دهند؟ مطالعه روانشناسی جنایی در فرهنگ های عامه پسند مانند نمایش های تلویزیونی مانند ذهن جنایتکار و CSI مورد تجلیل قرار گرفته است. با این حال، آنچه در تلویزیون می بینیم همیشه واقعیت زندگی را منعکس نمی کند. بیایید مطالعه روان‌شناسی جنایی را بررسی کنیم، ببینیم چه چیزی مستلزم آن است و به این سؤال پاسخ دهیم که روانشناس جنایی چیست؟

روانشناسی جنایی در قرن هجدهم به دلیل درگیری بین متخصصان پزشکی و قضات هنگام محکوم کردن افراد به دلیل رفتار مجرمانه پدیدار شد. به این ترتیب روانشناسی جنایی شامل چهار مبحث اصلی است: فلسفه، پزشکی، حقوق و زیست شناسی. امروزه روانشناسی جنایی به صورت زیر تعریف می شود: روان‌شناسی جنایی شاخه‌ای از روان‌شناسی است که هدف آن درک و درک دیدگاه‌ها، افکار، نیات، اعمال و واکنش‌های افرادی است که مرتکب جرم می‌شوند.

به طور خلاصه، روانشناسی جنایی زیر شاخه ای از روانشناسی است که بر درک ذهن مجرمان تمرکز دارد. بنابراین، روانشناسی جنایی از اصول روانشناختی برای توضیح این نوع رفتار خاص استفاده می کند سوالاتی که روانشناسان جنایی قصد پاسخگویی به آنها را دارند به شرح زیر است:

• چرا برخی مرتکب جرم می شوند و برخی دیگر مرتکب جرم نمی شوند؟• آیا شخصیت جنایی وجود دارد؟• آیا مجرمان جنایتکار متولد می شوند؟ یا در طول زندگی خود تبهکار می شوند؟• انواع جرایم چیست؟• آیا مجرمان قابل بازپروری هستند؟

روانشناسی جنایی رفتار مجرمانه و همچنین انواع بزهکاری را مطالعه می کند. این نه تنها از طریق ارزیابی افراد بلکه با انجام تحقیقات با افراد غیر مجرم انجام می شود. کارکردهایدیگری که روانشناس جنایی می تواند انجام دهد، بررسی عوامل روانی منجر به جرم، ارزیابیمیزان خطرناک بودن افراد خاص، و توسعه مداخلات روانشناختی و روان درمانی برای مجرمان است. در اصل، روانشناسی جنایی به مطالعه جنایی اشاره دارد که تمام تأکید را بر خود مجرمان نمی گذارد، بلکه بر جوامع نیزتأکید می کند.

حقایق روانشناس جنایی

در این مرحله، ممکن است تعجب کنید که روانشناسان جنایی کدام حقایق را اثبات می کنند. روانشناسان جنایی چه می کنند؟ در اینجا وظایف متفاوتی را که روانشناسان جنایی بیان میکنند تا به حقایق و نتیجه گیری های خود برسیم، مرور می کنیم.

روانشناسان جنایی می توانند به عنوان پرسنل مجری قانون در سیستم عدالت کیفری برای ارائه بینش حرفه ای خود و مشاوره به سایر متخصصان استخدام شوند. آنها می توانند از افسران پلیس حمایت کنند، به عنوان مثال، با کمک به ایجاد سؤالاتی که در طول بازجویی از آنها پرسیده می شود. علاوه بر این، آنها می توانند بینشمنحصر به فردی در مورد یک تحقیق ارائه دهند، بنابراین از ارزیابی جنایی پشتیبانی میکنند.

اهمیت روانشناسی جنایی

جنایت مانند سنگریزه ای در برکه است که هر گاه مرتکب شود بر گروهی از مردم تأثیر میگذارد. یافتن مسئولین و حصول اطمینان از یک روند قانونی دقیق و اخلاقی هرگز مهمتر از این نبوده است. روانشناسان جنایی از طریق کار ارزشمند خود در روانشناسی جرم و جنایت به مجریان قانون در دستگیری افراد مسئول کمک می کنند و به آموزش بیشتر در مورد ذهن جنایتکار کمک می کنند.

روانشناسی جنایی در عملکرد موفق جوامع نقش اساسی دارد. تحقیقاتی که روانشناسان جنایی انجام می دهند می تواند تا حد زیادی مجرمان بالقوه را شناسایی کند و به مقامات اجازه دهد تا از جنایات آینده جلوگیری کنند. علاوه بر این، از آنجایی که روانشناسی جنایی به جایافراد، بر جوامع تاکید دارد، ایجاد شرایط اجتماعی که هماهنگی ایجاد می کند و از آسیبجلوگیری می کند ضروری است.

روانشناسی قانونی

روانشناسی قانونی، زیر شاخه نسبتاً جدیدی از روانشناسی که توسط برنامه های تلویزیونیمانند "ذهن جنایتکار" رایج شده است، راهی را برای دانشجویان علاقه مند به کاوش در رفتار انسانی و قانون ارائه می دهد. روانشناسان قانونی با وکلای دادگستری، قضات و سایرمتخصصان حقوقی کار می کنند تا عناصر روانشناختی را در پرونده های حقوقی روشن کنند.

روانشناسی قانونی چیست؟

انجمن روانشناسی آمریکا (APA) یک تعریف روانشناسی قانونی از "کاربرد تخصص هایبالینی در عرصه حقوقی" ارائه می دهد. متخصصان در این زمینه از ابزارها، تحقیقات و ایده ها از روانشناسی تا موقعیت های قانونی استفاده می کنند. روانشناسان پزشکی قانونیکه به دلیل ارزیابی های روانشناختی افراد درگیر در سیستم حقوقی شناخته می شوند، در تحقیقات شرکت می کنند، تحقیقات روانشناختی انجام می دهند و برنامه های مداخله ای را طراحی می کنند.

روانشناسی قانونی رشته‌ای است که با استفاده از تخصص روان‌شناختی در سیستم قضایی،عمل روان‌شناسی و قانون را با هم ترکیب می‌کند. روانشناسی قانونی ممکن است شامل ارزیابی شایستگی برای محاکمه، ارائه توصیه های محکومیت، ارائه شهادت کارشناسی،انجام ارزیابی های حضانت کودک، شرکت در انتخاب هیئت منصفه و ارائه روان درمانی برایمجرمان جنایی باشد.

کلمه "forensic" از کلمه لاتین "forensis" که به معنای "محل دادگاه" یا سیستم دادگاه روم باستان است، گرفته شده است. هیئت روانشناسی قانونی آمریکا این رشته را به عنوان کاربرد روانشناسی برای مسائلی که شامل قانون و سیستم حقوقی می شود، توصیف می کند. علاقهبه روانشناسی قانونی در سال های اخیر به طور قابل توجهی افزایش یافته است. تعداد فزاینده ای از برنامه های فارغ التحصیل مدرک دوگانه در روانشناسی و حقوق ارائه می دهند، در حالی که برخی دیگر تخصص در روانشناسی قانونی ارائه می دهند. برخی از روانشناسان دارای مدرک تخصصی در روانشناسی قانونی هستند، اما اکثر آنها روانشناسان دارای مدرک دکترا هستند. یا PsyD. این متخصصان ممکن است در هر دو زمینه حقوق کیفریو مدنی کار کنند.

تاریخچه

در حالی که روانشناسی قانونی یک حوزه تخصصی نسبتاً جدید در روانشناسی در نظر گرفته می شود، این رشته به اولین روزهای تاریخ روانشناسی برمی گردد. فیلسوفان و دانشمندان مدت‌هاست به دنبال این بوده‌اند که بفهمند چه چیزی باعث می‌شود افراد مرتکب جنایت، رفتار پرخاشگرانه یا رفتارهای ضد اجتماعی شوند.

روانشناسی قانونی یک حوزه تخصصی نسبتاً جدید است. در واقع، روان‌شناسی قانونیبه‌تازگی در سال 2001 توسط انجمن روان‌شناسی آمریکا به‌عنوان یک حوزه تخصصی به رسمیت شناخته شد.

امروزه روانشناسان قانونی نه تنها به درک علت وقوع چنین رفتارهایی علاقه مند هستند، بلکه به کاهش و پیشگیری از چنین اقداماتی نیز کمک می کنند.

روانشناسی قانونی به عنوان نقطه تلاقی روانشناسی و قانون تعریف می شود، اما روانشناسان قانونی می توانند نقش های زیادی را ایفا کنند، بنابراین این تعریف می تواند متفاوت باشد ، در بسیاری از موارد، افرادی که در روانشناسی قانونی کار می کنند، لزوماً «روانشناس قانونی» نیستند. این افراد ممکن است روانشناس بالینی، روانشناس مدرسه، عصب شناس یا مشاوری باشند که تخصص روانی خود را برای ارائه شهادت، تجزیه و تحلیل یا توصیههایی در پرونده های حقوقی یا جنایی به کار می گیرند.                                                        به عنوان مثال، یک روانشناس بالینی ممکن است خدمات بهداشت روانی مانند ارزیابی،تشخیص و درمان را به افرادی که با سیستم عدالت کیفری در تماس هستند ارائه دهد. ممکن است از پزشکان خواسته شود تعیین کنند که آیا یک مجرم مظنون به بیماری روانی مبتلا است یا خیر، یا ممکن است از آنها خواسته شود که برای افرادی که سوء مصرف مواد و مشکلات اعتیاد دارند، درمان ارائه دهند.

مثال دیگر روانشناس مدرسه است ، در حالی که افراد در این حرفه معمولاً با کودکان در محیط‌های مدرسه کار می‌کنند، یک روان‌شناس مدرسه که در روان‌شناسی قانونی کار می‌کندممکن است کودکان را در موارد مشکوک به سوءاستفاده ارزیابی کند، به آماده‌سازی کودکان برایشهادت در دادگاه کمک کند یا در اختلافات مربوط به حضانت کودک شهادت بدهد.

ویژگی های متمایز

بنابراین دقیقا چه چیزی روانشناسی قانونی را از حوزه تخصصی دیگری مانند روانشناسیبالینی متمایز می کند؟ به طور معمول، وظایف یک روانشناس قانونی از نظر دامنه و مدت زمان نسبتاً محدود است. از یک روانشناس قانونی خواسته می شود تا در هر مورد فردی وظیفهبسیار خاصی را انجام دهد، مانند تعیین اینکه آیا مظنون از نظر ذهنی برای مواجهه با اتهامات صلاحیت دارد یا خیر.

برخلاف محیط بالینی معمولی که در آن مراجع داوطلبانه به دنبال کمک یا ارزیابی بوده است، روانشناس قانونی معمولاً با مراجعانی که به میل خود در آنجا حضور ندارند سروکار دارد. اینمی تواند ارزیابی، تشخیص و درمان را بسیار دشوارتر کند زیرا برخی از مراجعان عمداً در برابر تلاش برای کمک مقاومت می کنند.

روانشناسی جنایی در مقابل روانشناسی قانونی

روانشناسی جنایی و روانشناسی قانونی اصطلاحاتی هستند که به طور گسترده با هم عوض می شوند. و اگرچه هر دوی آنها بر فردی که مرتکب جرم می شود تأکید می کنند، اما اساساً دو شاخه متفاوت از روانشناسی هستند و به مسیرهای شغلی متفاوتی منتهی می شوند.

روانشناسی قانونی کاربرد نظریه و تحقیق روانشناسی در عرصه حقوقی است ؛ بر خلاف روانشناسی جنایی، روانشناسی قانونی می تواند تأثیرات جرم را بر قربانی تعیین کند. علاوه بر این، روانشناسی قانونی وضعیت روانی یک فرد در حال حاضر هنگام ارتکاب یک جرم جنایی را ارزیابی می کند.

مثال

یک روانشناس قانونی وارد یک پرونده طلاق می شود که در آن حضانت فرزندان تعیین می شود. متخصص کودکان، نیازهای آنها و والدین آنها را ارزیابی می کند. در چنین حالتی، کودکان به عنوان افراد آسیب پذیر و قربانیان احتمالی تلقی می شوند. سپس ارزیابی روانشناختی تعیین می‌کند که آیا هر دو والدین در زندگی فرزندان نقش حمایتی دارند یا خیر، در این صورت حضانت مشترک محکوم خواهد شد. به طور متفاوت، اگر یکی از والدین به عنوان شخصیتی حامی یا امن برای فرزندان تلقی نشود، والدین دیگرحضانت کامل را دریافت خواهند کرد. اگر هر دو نامناسب تشخیص داده شوند، ممکن است به سرپرست دیگری داده شوند یا در سیستم مراقبت قرار گیرند.

همانطور که در مثال بالا می بینید، روانشناسی قانونی شاخه ای است که به فرآیند اجرایعدالت در محدوده دادگاه ها و سایر امور مدنی کمک و مشاوره ارائه می دهد.

روانشناسی جنایی و پزشکی قانونی ارتباط تنگاتنگی با هم دارند، اما علاوه بر شباهت ها، تفاوت های قابل توجهی بین آنها وجود دارد که شامل موارد زیر است

شباهت ها

روانشناسان پزشکی قانونی و جنایی شباهت هایی در کار خود دارند، از جمله:

• تجزیه و تحلیل فعالیت های مجرمانه• ارائه نظرات کارشناسی در مورد وضعیت روحی متهم• نیازمند دانش روانشناسی و برخی از جنبه های جرم شناسی است• ارائه تحلیل هایی برای کمک به اطلاع رسانی راهبردهای پیشگیری از جرایم

تفاوت

برخی از تفاوت های اولیه بین روانشناسان پزشکی قانونی و جنایی عبارتند از:

• یک روانشناس قانونی معمولاً در مقایسه با یک روانشناس جنایی به دانش بیشتری از سیستم قضایی و مراحل قانونی نیاز دارد.• یک روانشناس جنایی به احتمال زیاد در یک محیط اجرای قانون کار می کند، در حالی که یک روانشناس قانونی معمولاً در یک محیط قانونی یا قضایی کار می کند.• یک روانشناس جنایی معمولاً برای تحقیق در مورد فعالیت مجرمانه پشتیبانی می کند، در حالی که یک روانشناس قانونی به احتمال زیاد در طول فرآیند محاکمه حمایت میکند.• روانشناسان پزشکی قانونی تمایل دارند بر جنبه های گسترده تر فعالیت مجرمانه تمرکز کنند، در حالی که روانشناسان جنایی بیشتر بر مجرم یا مظنون تمرکز می کنند.

نکات کلیدی

• روان‌شناسی جنایی شاخه‌ای از روان‌شناسی است که هدف آن درک و درک دیدگاه‌ها،افکار، نیات، اعمال و واکنش‌های افرادی است که مرتکب جرم می‌شوند.• روانشناسان جنایی در مشاوره، ارزیابی، تحقیق و روان درمانی شرکت می کنند.• جرم شناسی رشته ای دانشگاهی است که از روش علمی برای مطالعه جرم استفاده میکند که هدف آن کنترل و پیشگیری است.• روانشناسی قانونی کاربرد نظریه و تحقیق روانشناسی در عرصه حقوقی است.